söndag 20 september 2009

Surdegslimpor

Glömde visst skriva in det senaste brödet jag bakade, för två veckor sedan. Jag har äntligen satt igång en surdeg. Först gjorde jag ett försök med ett nytt recept, men det ville inte ta sig alls, så jag fick börja om med det receptet jag brukar använda och det blev mycket bättre. Så då blev det givetvis surdegslimpa när det var dags att baka. Kommer inte ihåg tiderna riktigt så de är en gissning, arbeta, jäs och grädda tills det blir bra helt enkelt.

Surdegslimpor

10 g jäst
500 g vatten
400 g surdeg
15 g honung
80 g linfrö
190 g grovt rågmjöl
260 g fint rågmjöl
430 g vetemjöl special
12 g salt

Smula sönder jästen och lös upp den i vattnet. Tillsätt alla övriga ingredienser utom saltet och arbeta degen ca 10 min. Ha i saltet och arbeta ca 5 min till.
Låt jäsa ca 2 h, stöt ihop degen efter halva tiden. Baka ut till två limpor och låt jäsa ca 1 h till. Grädda i 200°C i ca 45-60 min.

Inga kommentarer: