måndag 21 september 2009

Formfranska



Igår blev det två omgångar bröd bakade. Det ena var ett vitt formbröd. Jag hade tagit lite av min rågsurdegsgrund och matat med vetemjöl så nu har jag vetesurdeg också. Baka med enbart vetemjöl kändes tråkigt och jag ville gärna göra det lite nyttigare så det blev en del grahamsmjöl i degen. Och en halv banan som var över och lite solrosfrön. Det blev gott.

Formfranska

20 g jäst
500 g vatten
200 g vetesurdeg
50 g solrosfrön
50 g banan
250 g grahamsmjöl
600 g vetemjöl
17 g salt

Lös upp jästen i vattnet, ha i alla övriga ingredienser utom saltet och arbeta degen i ca 10 min. Tillsätt saltet och arbeta ytterligare ca 5 min. Låt jäsa i 1 h, stöt ihop degen efter halva tiden. Baka ut till två limpor och lägg i smorda brödformar (1,5l). Låt jäsa i ytterligare ca 40 min. Grädda i 200°C i ca 45-60 min.

Inga kommentarer: