torsdag 23 augusti 2012

Havre- och krossrutor


Det var lite för länge sen jag bakade matbröd sist. Därför har det mest bara ätits knäckebröd här hemma (för det tar emot att köpa det mjuka brödet på affären). Kan man bli annat än glad när man har en hel korg med nybakt bröd att äta av?


Havre- och krossrutor

100 g rågkross
300 g kokande vatten
25 g jäst
400 g vatten
25 g sirap
230 g havregryn
190 g fint rågmjöl
ca 500 g vetemjöl special
2 tsk salt

Häll det kokande vattnet över rågkrosset och låt stå tills det svalnat. Lös upp jästen i vattnet och tillsätt rågkrosset (inkl vätska) och övriga ingredienser, vetemjöl till degen får bra konsistens (min våg la av så jag vet inte exakt hur mycket det blev, ta "lagom" mycket. Arbeta degen smidig och jäs sedan i ca 1 h. Tryck ut degen i en långpanna (smord eller med bakplåtspapper) och låt jäsa i ca 40 min. Skåra degen i rutor och nagga med gaffel. Grädda i 200°C i ca 30 min.

1 kommentar:

chocochums sa...

Hej!
Besök gärna min blogg där jag skriver om inredning, matlagning, pyssel och lite annat! :)